Followers

Tuesday 18 June 2013

Cabaran Lansing!!

Memang mencabar.. Sgt2 mencabar.. Nak pulak badan aku ni type  yg mmg susah nk predict.. Ade mase, makan kaw2 tp berat static.. Kadang2, x makan sgt tp badan debab membengkak.. Haihhh la badan..

Ok seperti yg kawan2 aku sedia maklum.. Aku nie mmg jenis chubby. Pernah kurus.. Yes Of course la aku pernah kurus.. Tp itu 7 thn dulu la.. Tp xde la kurus sgt.. Berat aku 7thn lepas adalah 52kg.. Dengan ketinggian aku yg x berapa nk tinggi nie.. Ideal dh kut.. Dh tahap cutting model..oppsss.. !! **mode: perasan**

Tp sejak aku kawen 4 thn lepas.. Segala macam  alignment tubuh aku dh jd haru biru.. 3 bulan pertama kawen je berat aku zuppppp naik mncanak ke 58kg.. Ini serius!! Tp, die bkn suka2 nak naik ok.. Sbnrnya aku pregnant tem tu.. So leh mahap la naik almost 5kg in 3 mos after get married kan?.. Mase kawen on Mac 2009 tu berat aku 53kg jer.. ;)

Genap 8bln hamil, aku pun bersalin.. On Mac 2010.. Berat last aku mencapai ke angka... Erm.. Hampir2 cecah 80kg taw.. To be exact 78kg.. Baby yg lahir.. X smpi pun 3kg.. Nmpk sgt maknya yg gabak.. Sob sob sob.. Then.. Aku jangka and plan nk pantang kaw2.. So i can get back my previous body figure.. Tp hampehhh..plan mmg tinggal plan je lah.. Berat aku ade la turun sket.. Mmg turun but not less than 70kg..  jarum penimbang tu duk main2 je kat angka 70kg ke 75kg tu.. Mebi sbb aku bersalin czer.. Feel useless.. Hurggghhh..

Then, tahun 2011 aku gigih nk lost weight.. rasa benci dgn bentuk tubuh.. Benci dgn saiz2 baju.. Benci dengan saiz2 seluar.. It's XL saiz ok.. :(..  klo suar tu plak. Saiz 36 oke.. Homaiii.. Dr saiz 28 bleh btukar menjadi gorgon bersaiz 36/XL.. Mmg sgt  useless.. So hasil dr kegigihan aku yg x seberapa tu.. Aku berjaya la hilang beberapa kg.. From 75kg to 68kg.. Itupun selepas setahun ye..  it's not  as ezy as u think.. So dh leh pakai baju saiz L n suar saiz 34.. Alhamdulillah...

Tapi... Tapiiii... On Mac 2012.. Aku mengandung lagi.. After 3 bln hamil.. Berat aku naik secara cemerlang gemilang n terbilang semula.. It's turned to 73kg yer.. Again.. Jumpa lagi aku dgn angka 7 di depan tu (sigh).. Mujurlah hamil kali kedua nie berat aku x naik mencanak.. And sperti dijangka.. Masuk 8bln.. aku pun bersalin.. Berat last aku tem tu 81kg.. Oke.. Angka 8 kat depan tu mmg sgt tak cantik kan.. Have to buang angka 8 tu jauh2.. By hook or by crook! X kira lah..

And alhamdulillah.. Lepas 6 bulan bersalinkan anak kedua nie.. Aku berjaya jauhkan berat badan aku dr angka 8 tu.. Agak jauh la jgk.. Wink wink wink.. And im really happy.. My weight was 67kg(timbangan 2bln lepas).. Almost 14kg from my last weight before deliver my 2nd boy.. Rahsianya?.. No rahsia rahsia lah.. Aku juz makan beberapa jenis  suplement from Shaklee, actually penah try Shape Plus jugak for a month but then i prefer to continue with Shaklee product  and i consumed it til now.. Ianya murah dan bkesan.. ayat yg lebih tepat.. Produk ni sesuai n serasi dgn tubuh aku..

Now selepas 8 bln bersalinkan si Ariq, berat aku  dhpun  berjaya cecah 62kg and aku masih lagi gigih utk turunkan berat badan nie. Almaklumlah lagi beberapa hari dah nak stat bulan puasa kan.. So target aku, klo bleh menjelang raya nnt harap2nya berat aku dpt la menurun ke angka 5 dihadapannya.. Target sebenar pada angka 55kg tp klo dpt 58kg pun dh besar rahmat pada aku.. InsyaAllah, akan aku usahakan.. Doakan aku ye kawan2..

xoxo,
Ibu Alif Ariq



3 comments:

Sudilah kira menitipkan sepatah dua kata...